Famous Deaths
Wat maakten John F. Kennedy, Lady Diana, Whitney Houston of Kadhafi nu eigenlijk precies mee vlak voor hun dood? Hun nagedachtenis doolt nog steeds rond in onze verbeelding, maar over hun laatste momenten kunnen we slechts speculeren. Hoe zou het zijn geweest om daar bij te zijn? De installatie brengt de ervaring heel nabij. Stap in één van de mortuariumkisten en laat je onderdompelen in een geurdocumentaire van hun laatste minuten. Een fascinatie voor de kracht van geur in communicatie was voor Frederik Duerinck en Marcel Brakel de aanzet tot het ontwikkelen van dit concept. Hoewel geur een cruciale rol speelt in de vorming van herinneringen, wordt geur nog steeds weinig overwogen in ontwerpen voor media en verhalen. Omdat de tragische dood van beroemdheden zich in ons collectieve geheugen nestelt, wil een nieuw perspectief bieden. Ontdaan van visuele prikkels, geven de geurscenario’s je een intieme en persoonlijke ervaring. De vluchtige momenten die enkel je neus kan vangen worden prominenter: de geur van de herfstwind, pas gemaaid gras, de leren autostoelen en het parfum van Jackie Kennedy laten je JFK’s dood ervaren alsof je het moment opdiept uit je eigen herinnering.