Communicatie en bereik
Marketing en communicatie zijn essentieel om IDFA als een toonaangevend, artistiek, inclusief en innovatief documentaire-instituut voor een divers publiek van festivalbezoekers en filmprofessionals te positioneren.
Tevredenheidsscores
In de voorbereiding van het festival is er weer rekening gehouden met eventuele coronamaatregelen en lockdowns maar gelukkig zijn de ontwikkelde noodscenario’s niet nodig gebleken. IDFA heeft een nagenoeg regulier festival (met een dagelijkse online vertoning) kunnen presenteren waar publiek, professionele gasten en leerlingen in theaters konden genieten van documentaires en alle andere zaken die een festival mooi en urgent maken. Met ruim 240.000 bezoeken vertoonde IDFA ook een mooi herstel van het aantal bezoeken. Daarmee is nog niet het niveau bereikt van voor corona toen we in 2019 ruim 300.000 bezoeken ontvingen.
De enquêtes die IDFA na het festival onder alle gasten en publiek houdt, lieten dit jaar wederom zien dat het festival positief wordt ervaren. Net als vorig jaar kwam er bij een tevredenheidsscore uit van 8,4 (in 2020 was dat nog 8,0). De Net Promoter Score, die meet in welke mate IDFA wordt aanbevolen door zogenaamde ‘promoters’, was dit jaar - net als in 2021 - 61. IDFA wordt, zo bleek ook dit jaar weer, nog steeds gezien als een divers, urgent en vernieuwend festival voor nieuw filmtalent waar de kunst van de documentairecinema centraal staat. 71 % van de bezoekers kwam uit Amsterdam en omgeving. In 2020 was 19 procent van het publiek onder de 44 jaar, in 2021 steeg dat naar 26 procent en in 2022 is dat verder gegroeid naar 29 procent. Door studenten- en studieverenigingen actief te benaderen en een aantrekkelijk kortingstarief aan te bieden, is het aantal studentenbezoeken flink gestegen naar 5000.
Publiciteit
In 2022 hebben we veel publiciteit gegenereerd voor IDFA films in de verschillende competities in internationale vakbladen als Screen International, Variety en Hollywood reporter. Door de internationale pers werd de festivalservice, het aantal interessante films om over te schrijven en de mogelijkheid om filmmakers te ontmoeten tijdens IDFA gewaardeerd met een 8,5.
Programma Magazine (Pier van den Elsen)
Festivalcampagne
De opdracht voor het ontwerpen van de IDFA festivalcampagne werd in 2022 gegeven aan de talentvolle filmmaker en kunstenaar Louis Hothothot, die in 2021 met zijn debuutfilm het festival mocht openen. Met de campagne positioneert IDFA zich als een artistiek merk en evenement waar de kunst van de documentairefilm wordt gevierd.
Bereik
Het online bereik van IDFA is in 2022 wederom gegroeid waaronder het aantal volgers op social media (13%) en nieuwsbriefabonnees (7%). Het aantal website bezoekers tijdens het festival is gegroeid met 10% en gedurende het hele jaar ongeveer gelijk gebleven (ruim 1 miljoen unieke bezoekers per jaar). De bezoekers van de website hebben tijdens het festival 50% meer pagina's gelezen dan in 2021.