Sociale verantwoordelijkheid
IDFA presenteert jaarlijks een zeer divers programma. Het streven is om het publiek en professionals meerstemmige perspectieven te bieden, bekend te maken met het onbekende en dat van context te voorzien. IDFA is ervan overtuigd dat diverse perspectieven en een inclusieve benadering leiden tot een verrijking van het genre en een meer hoogwaardige vorm van informatie en reflectie voor iedereen: voor publiek, professionals en partners.
Programma
Om te komen tot een meer divers en inclusief programma is het afgelopen jaar het researchgebied verruimd en zijn programmeurs actief op zoek gegaan naar ‘andere’ filmculturen door festivals in niet-westerse landen (online) te bezoeken, om het netwerk te verbreden en contacten in nieuwe regio’s te intensiveren. Ook is het netwerk van scouts (associate programmers) meer divers gemaakt. In 2019 en 2020 is het aandeel niet-westerse films gestegen van 25% naar bijna 40%. In 2021 was het aandeel niet-westerse films ruim 35% en in 2022 was het ruim 33%. De komende periode is het doel om dit percentage tenminste stabiel te houden en waar mogelijk te laten groeien. Bij het Forum was in 2021 50% van de ingediende projecten van niet westerse origine, bij Docs for Sale was dat 34% van de documentaires die in deze markt werden opgenomen. Daarnaast streeft IDFA ernaar om het aandeel vrouwelijke makers 50% te laten zijn; in 2021 is dat met 39% niet gehaald, in 2022 was 43% van de filmmakers vrouwelijk. Bij het Forum was dat 48% van de regisseurs en 55% van de producenten. Bij Docs for Sale was dat 36% van de regisseurs en 36% van de producenten.
Organisatie
IDFA streeft naar een diverse, inclusieve organisatie. De HR Manager besteedt ruim aandacht aan inclusie en het welzijn van de werknemers. Bij de invulling van vacatures wordt actief gelet op diversiteit. Hiertoe laten we ons adviseren over inclusieve vacatureteksten, hebben we een taalgids ontwikkeld voor inclusief taalgebruik en werken we met een introductieprogramma. Er is in 2019 een survey uitgevoerd om in kaart te brengen hoe divers het festivalteam is en of medewerkers zich betrokken, welkom en veilig voelen. Op basis hiervan worden aandachtspunten voor de komende periode vastgesteld, zoals bijvoorbeeld targets in de werving of aanpassingen in het introductieprogramma.
Staf en crew staan voor je klaar met informatie over het festivalprogramma en de locaties. (Coen Dijkstra)
Toegankelijkheid
Op website wordt de toegankelijkheid van IDFA-locaties duidelijk gecommuniceerd voor mensen die gebruik maken van een rolstoel. Daarnaast is duidelijk gemaakt welke theaters extra voorzieningen hebben voor slechthorenden, welke films voor slechthorenden of slechtzienden toegankelijk waren, welke films volledig (engels) ondertiteld waren, of zonder dialoog.
Bij het online filmprogramma kon binnen de player een keuze gemaakt worden tussen verschillende vormen van ondertiteling en audiodescriptie. Ook was er ondertiteling voor doven en slechthorenden bij een selectie films en audiodescriptie voor blinden en slechtzienden bij een selectie films, live ondertiteling voor doven en slechthorenden bij een enkele Q&A na film(s) met ondertiteling voor doven en slechthorenden.
Tot slot was er een extra VR-cabine op de begane grond in Brakke Grond omdat Arti et Amicitiae (de VR bioscoop van DocLab dit jaar) als gebouw niet toegankelijk is voor mensen met een rolstoel. Ook was er een Industry Talk over de toegankelijkheid van Industry events binnen de documentaire filmsector. Deze talk resulteerde in een publicatie in het internationale entertainment magazine Variety.
Duurzaam geproduceerde tasjes van gerecycled materiaal voor onze gasten (Karlijn van Diepen)
Duurzaamheid
Naast het presenteren van films die inzicht geven in hoe je op een duurzame en milieuvriendelijke manier kunt leven, neemt IDFA maatregelen om te zorgen voor een meer duurzame en milieuvriendelijke industrie. Dit zijn maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen op verschillende manieren te verminderen, andere vormen van vervuiling tegen te gaan en op een hulpbronnenefficiënte manier te werken.
De meeste festivallocaties liggen op loopafstand van elkaar en van haltes van het openbaar vervoer. Dit geldt ook voor de hotels voor festivalgasten en personeel. Hierdoor gebruiken zowel bezoekers, filmmakers, andere gasten als alle mensen die betrokken zijn bij de organisatie van het festival geen auto tijdens hun IDFA festivalbezoek. Daarnaast presenteert IDFA een aantal van zijn films als hybride vertoningen die het publiek online kan bekijken. Hierdoor kunnen mensen door het hele land genieten van creatieve documentaires zonder grote afstanden te hoeven afleggen.
IDFA stimuleert actief reisalternatieven voor vliegen en vergoedt alleen vliegtickets voor gasten als de afstand die ze moeten afleggen meer dan 500 km is. Voor kortere afstanden vergoedt IDFA alleen treinkaartjes. De festivalcatering - al het eten tijdens sociale evenementen en maaltijden voor alle festivalmedewerkers en vrijwilligers - is vegetarisch. Vervoer tijdens het festival – vracht, catering en personen – vindt zoveel mogelijk te voet, met de (bak)fiets of met elektrische voertuigen plaats. IDFA stelt tijdelijk personeel tijdens het festival indien nodig van een fiets.
Bovendien werkt IDFA vanaf 2021 samen met leveranciers die 100% gerecyclede materialen gebruikt voor onder andere de productie van zijn bewegwijzering en kiest IDFA voor de publicaties groene leveranciers. Om het totale aantal gedrukte producten te minimaliseren, biedt IDFA haar gidsen en magazines ook online aan - een realiteit sinds 2020.
IDFA heeft een langdurige en uitgebreide samenwerking met organisaties die zich actief inzetten voor duurzaamheid en milieubewustzijn, zoals Oxfam Novib. Er is een ethische code ontwikkeld met betrekking tot de partnerstrategie van IDFA. IDFA streeft ernaar alleen samen te werken met organisaties die op een duurzame, milieuvriendelijke en sociaal rechtvaardige manier opereren.
In 2022 heeft IDFA onderzoek gedaan naar een groene certificering. Aangezien er nog geen standaard is voor certificering voor (film)festivals in Nederland of op Europees niveau, is dit een complex vraagstuk dat verder onderzoek en samenwerking met andere Europese filmfestivals vereist. In 2023 werkt IDFA aan een plan om een duurzame aanpak van festivalmanagement op alle niveaus in de organisatie te ontwikkelen en te implementeren. Logischerwijs geeft een nulmeting inzicht in waar de meeste winst te behalen, evenals een realistische implementatie.
Biologische fairtrade chocolade in IDFA campagne stijl (Jakob van Vliet)