Communicatie en bereik
IDFA richt zich met communicatie op de doelgroepen publiek, professionals, onderwijs, partners, sponsors en subsidiënten. Marketing, communicatie en pers spelen een cruciale rol bij de positionering van IDFA als artistiek, inclusief en innovatief instituut voor documentairekunst. Naast bereik staan binding en activatie van diverse doelgroepen centraal en is er bijzondere aandacht voor een jonge, cultureel diverse doelgroep en communicatie met betrekking tot toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Publiek tijdens vertoning van IDFA Shorts (Foto: Coen Dijkstra)
Publiek
In het bereik speelt online marketing en communicatie een steeds grotere rol. In 2023 heeft IDFA een nieuwe mobile-first website gebouwd die bestaat uit meerdere “pilaren”: Instituut, Professionals en Festival. Zo sluit de website beter aan op de wensen en behoeftes van de doelgroepen die IDFA bedient. De website trekt jaarlijks gemiddeld 1,4 miljoen bezoekers met een gemiddeld betrokkenheidspercentage van 57% dat tijdens het festival stijgt tot 65%. Sinds 2021 is het aantal volgers op sociale media met 50% gegroeid naar 230.000. Het aantal nieuwsbriefabonnees is in de afgelopen jaren gegroeid naar bijna 93.000. Voor extra context rondom het programma zijn er interviews met makers in de landelijke pers en in het Programma Magazine.
De algehele beoordeling voor IDFA 2023 door het publiek is een 8,2; een cijfer vergelijkbaar met voorgaande jaren. Mensen zijn enthousiast omdat het bekijken van een IDFA-documentairefilm vaak hun kijk op de wereld verruimt. Er zijn vier aspecten die een 8,0 of hoger scoren: het kwaliteitsniveau van de films (8,2), de IDFA Specials (8,1), de diversiteit van het programma (8,1) en de IDFA Talks (8,0). IDFA’s NPS (Net Promotor Score), waarmee klantloyaliteit wordt gemeten, is 53; iets lager dan de laatste twee jaar (62). Toch is bijna drie van de vijf bezoekers een IDFA-promotor. Drie van de vijf (58%) zijn een IDFA-ambassadeur.
Bereik
De Google Analytics-rapportage laat zien dat IDFA online met name een jongere doelgroep bereikt. In het publieksonderzoek geeft deze doelgroep aan IDFA vooral te vinden via mond-tot-mond reclame (42%), online media (30%), de festivalcampagne (28%) en via kranten en tijdschriften (30%). De vaste IDFA-bezoeker gebruikt vooral de nieuwsbrief als voornaamste bron van informatie (60%).
Als het gaat om het bereiken van een jonge en/of cultureel diverse doelgroep zijn inhoudelijke samenwerkingen met (media)partners heel belangrijk, waaronder de partnerships met WePresent, OneWorld, Cineville en We are Public. Door een actieve benadering en opvolging van hogescholen, universiteiten en studieverenigingen verkoopt IDFA een aanzienlijk deel studententickets (ongeveer 4500): 5% van het totale aantal bezoeken.
Ook heeft de communicatie met betrekking tot voorzieningen en activiteiten rondom toegankelijkheid, en het bereik van mensen met een beperking in 2023 extra aandacht gehad binnen IDFA. Dit varieert van het duidelijk communiceren van informatie over ondertiteling en gesproken taal tot aanvullende faciliteiten zoals gebarentolken bij specifieke vertoningen. Uit het publieksonderzoek blijkt dat een groeiend aantal mensen hiervan op de hoogte is en bij het kiezen van films met name gebruik maakt van de informatie over taal en ondertiteling en rolstoeltoegankelijkheid op de festivallocaties.
Publiek tijdens een voorstelling van IDFA DocLab in het ARTIS-Planetarium (Foto: Bernard Kalu)
Internationale positionering
Voor de communicatie naar professionals is het belangrijkste doel om IDFA te positioneren als een mondiaal, inclusief, innovatief en duurzaam instituut voor creatieve documentaires, waar de meest veelbelovende talenten ontdekt worden, er veel aandacht is voor documentaires en nieuwemediakunst uit ondervertegenwoordigde landen en regio’s en waar de laatste werken van gerenommeerde en relevante makers te zien zijn. Het programma met premières, Industry Talks en Filmmaker Talks wordt in al haar diversiteit gecommuniceerd door internationale vakbladen als Variety, Screen, Hollywood Reporter en Filmverdict en door IDFA’s eigen publicaties als Notes on a festival. De communicatiekanalen van IDFA zijn goed bekend en worden uitgebreid gebruikt; de website (94%) en de dagelijkse gastennieuwsbrief (67%) worden het meest gebruikt. Over het algemeen worden de communicatiekanalen goed beoordeeld door de internationale filmprofessionals, alle beoordelingen zijn 7,3 of hoger.
Festivalcampagne
De opdracht voor het ontwerpen van IDFA’s festivalcampagne werd in 2023 gegeven aan de talentvolle filmmaker en kunstenaar Eliane Esther Bots. In 2020 werd haar interactieve werk The Channel geselecteerd voor de DocLab-competitie. Een jaar later vertoonde IDFA haar indrukwekkende documentaire In Flow of Words. Met de campagne positioneert IDFA zich als een artistiek merk en evenement waar de documentairefilm als kunstvorm wordt gevierd.
Totebag met de ontwerpen van kunstenaar Eliane Esther Bots voor IDFA 2023 (Foto: Coen Dijkstra)