Serge Silberman, de Franse producent van Akira Kurosawa’s (1985), gaf Chris Marker de opdracht om een achter-de-schermenportret te maken van de grote Japanse regisseur op de set aan de voet van de berg Fuji. Marker behoorde tot een generatie van documentaire filmmakers die de 'objectieve' documentaire verruilden voor een meer subjectieve vorm, waar de door hem geschreven voice-over van getuigt. Making of-documentaires waren in die tijd nog zeldzaam, en Marker (wiens cinefilie eerder al leidde tot liefdevolle hommages aan filmmakers als Andrei Tarkovski, Sergei Eisenstein en Alfred Hitchcock) gaf er een eigen draai aan door van een poëtische en zelf-reflexieve verkenning van Kurosawa’s oeuvre te maken. Resultaat is een kunstwerk over het maken van een kunstwerk, een eerbetoon aan Kurosawa waarin vooral de details de aandacht van Marker trekken: de figuranten die hun samoeraikleding vastsnoeren, het eindeloze wachten en zelfs de weersomstandigheden groeien in Markers handen uit tot beschouwingen over de aard van het filmmaken. is ingedeeld in de hoofdstukken 'Strijd', 'Geduld', 'Trouw', 'Snelheid', 'Paarden', 'Regen', 'Lak & Goud', 'Vuur', 'Mist' en 'Chaos'; thema's die Marker in het hele oeuvre van Kurosawa signaleerde.