Tsar way. Rasputin Mystery
Na de moord op zijn vader raakte de jonge en laatste tsaar Nicolaas II door vrees bevangen. Hij verscherpte het autocratische regime en schakelde de russisch-orthodoxe kerk in bij het opsporen van verzet. Grigori Raspoetin verscheen op het toneel en veranderde de verhoudingen aan het hof en in de politiek. Toen kroonprins Alexei, een hemofiliepatiënt, naar zijn voorspelling genas, beschouwde de tsarina de ‘genezer’ Raspoetin als een geschenk van God. Ze geloofde in zijn bovennatuurlijke raadgevingen en zorgde ervoor dat haar man deze ook opvolgde. De film TZARSKY PUT zet aan de hand van schilderijen, foto‘s en oude filmfragmenten de vier hoofdrolspelers neer. Met hun stemmen nemen filmmaker Valery Demin en zijn vrouw Ludmilla Demina de toeschouwer al pratend mee in het leven van de even boosaardige als mythische Raspoetin. Ze cirkelen met hun camera om het enorme winterpaleis van St.Petersburg, een ogenschijnlijk onneembare burcht, dat de ‘ziener’ evenwel volledig in zijn macht kreeg.