Wie zal zeggen en wie bewenen hoezeer mijn hart pijn doet (uit de Litouwse folklore) In de loop der jaren zijn duizenden onschuldige Litouwers naar de Siberische toendra's verbannen. Tijdens het bewind van Stalin, Brezjnjev en anderen werd hen verboden naar Litouwen terug te keren. Deze film is een bioscoopjournaal over een groep Litouwers die tijdens de zomer naar het kerkhof van Igarka in Siberië is gegaan om daar de stoffelijke resten van de Litouwse bannelingen op te graven en deze terug te brengen naar hun vaderland. De documentaire symboliseert de gerechtigheid die uiteindelijk toch werd verkregen en herinnert aan het zware kruis dat het Litouwse volk in de recente geschiedenis heeft moeten dragen.